Snart avtäcks en ny Multivan i sin helhet för allmänheten. Redan nu avslöjas fler detaljer, bland annat kring ett nytt flexibelt säteskoncept, som här presenteras tillsammans med andra fakta om den nya modellen.

I en serie pressmeddelanden blickar Volkswagen Transportbilar (VWCV) tillbaka på Multivans historia och avslöjar detaljer kring den helt nya Multivan som snart avtäcks i sin helhet för allmänheten. Den första Multivan presenterades 1985 och baserades då på generation T3. Genom åren och generationerna har den varit sann till sitt ursprungliga arv. En komfortabel, flexibel och praktisk minibuss (MPV) för företagsledningar, skytteltrafikuppdrag, stora familjer eller familjer med utrymmeskrävande fritidsaktiviteter. Låt oss titta på ett antal nya funktioner som väntar med nästa T7-generation.

Ett nytt säteskoncept
Det vinnande konceptet med 180 graders snurrbara fåtöljer på andra raden fanns redan på första generationen Multivan och lever vidare i nästa generation. Detta ger möjlighet till en social miljö för alla baksätespassagerare där effektiva möten kan avklaras under färd eller där barnen kan roa sig själva under långa semesterresor. I nya Multivan har soffan i tredje raden ersatts av tre separata fåtöljer som lätt kan möbleras om genom det nya systemet av glidskenor som sträcker sig bakifrån och hela vägen fram till andra sätesraden. Genom att dessutom göra stolarna lättare blir det enkelt att plocka ur dem och till exempel göra plats för långa föremål på en sida och samtidigt behålla många sittplatser. En annan ”Multivan-klassiker” är den integrerade bordslösningen. I nya Multivan är den smartare och mer flexibel än någonsin och kan skjutas ända fram mellan framstolarna.

Växellådsval som ger mer utrymme
Multivan i generation ett och två (T3 och T4) hade normal växelspak mellan framstolarna. I generation tre och fyra (T5 och T6) flyttades växelspaken upp till instrumentbrädan. Nästa generation Multivan kommer endast att erbjudas med automatisk dubbelkopplingslåda (DSG) och genom den nya tekniken ”shift-by-wire” så ersätts växelspaken med ett mindre reglage som elektroniskt sänder signaler till växellådan. Tillsammans med den nya knappstyrda elektroniska parkeringsbromsen frigörs ännu mer utrymme mellan framstolarna. Med det förbättras ett annat viktigt arv från tidigare Multivan – Möjligheten att flytta sig mellan fram- och baksäten utan att gå ur bilen.

360-graders vy av omgivningen
Nya tillvalet ”Area View” på nya Multivan ger föraren möjlighet att se en kamerabild av hela omgivningen runt bilen. Detta gör det enklare att manövrera fordonet i alla typer av trånga utrymmen och på så sätt undvika att köra på något som ligger skymd från förarens vy.