IVECO kompletterar sitt tunga modellprogram IVECO WAY med nya terränggående IVECO T-WAY, som är utformad och byggd för tuffa uppdrag. T-WAY tar över efter TRAKKER.

Nya IVECO T-WAY introducerar en ny automatiserad HI-TRONIX-växellåda med funktioner som utvecklats särskilt för terrängkörning. De nya bakre skivbromsarna, det kraftfulla bakre fjädringssystemet för tandemaxlar, den lägre tjänstevikten samt en mängd funktioner såsom HI-TRACTION-systemet ger tillsammans med alla uppkopplingsmöjligheter, digitala tjänster och förarhyttens höga komfort en effektivitet och lönsamhet.

IVECO presenterade i slutet av april, vid ett digitalt evenemang, sin nya tunga terränggående lastbil, IVECO T-WAY, för sitt återförsäljarnät och representanter för den internationella fackpressen. IVECO T-WAY bygger vidare på den robusthet och driftsäkerhet som är ett arv från terränggående föregångare och introducerar avancerade tekniska lösningar som överträffar alla förväntningar i fråga om produktivitet, nyttolast, säkerhet och körkomfort.

God prestanda

IVECO T-WAY erbjuder en rad nyheter och några som presenteras är att den är gjord för att leverera god prestanda på alla anläggningsjobb. Den utmärker sig genom sina terrängegenskaper, sin robusthet och sin vridstyvhet. Den för vidare sina föregångares robusthet i form av högbeständigt stål i den 10 mm tjocka chassiramen med ett balkböjmoment i toppen av segmentet på 177 kgm. Framaxeln har ett maximalt axeltryck på upp till 9 ton, och för att ge maximal styrka och prestanda är navreduktion standard på bakaxeln. Den nya kraftfulla bakhjulsupphängningen för tandemaxlar optimerar fordonsvikten och förbättrar offroad-egenskaperna med större markfrigång och bättre frigångsvinkel baktill.

Cursor 13-motor

IVECO T-WAY levererar all nödvändig effekt för dragkraft och kraftuttag med IVECOs effektiva Cursor 13-motor, 13 liter, som ger upp till 510 hk, vilket kan jämföras med Trakkerns prestanda med 10 hk. För lättare konfigurationer kan den även fås med Cursor 9-motor.

Motorerna kombineras med den beprövade 12- eller 16-stegade automatiserade HI-TRONIX-växellådan, som nu även utrustats med nya funktioner speciellt för terrängkörning. De omfattar Hill Holder-funktionen som underlättar start i branta uppförsbackar, gungningsfunktionen som återupprättar dragkraften på halt underlag liksom krypläget för ultralåg hastighet under tomgång. Vid körning på väg förbättrar systemet IVECO HI-CRUISE växellådans effektivitet ytterligare. Systemet omfattar prediktiv växling, prediktiv farthållare samt en eco-roll-funktion som utnyttjar fordonets tröghet i nedförsbackar. Tack vare dessa nya algoritmer erbjuder HI-TRONIX en perfekt växlingsstrategi för alla användningar.