Vad händer med en batterielektrisk lastbil när termometern visar -25° C och vinden är hård? För att kunna besvara frågan har Volvo Lastvagnar genomfört vintertester i den nordligaste delen av Sverige.

– När vi testar våra lastbilar på fältet, i närheten av Polcirkeln i norra Sverige, analyserar vi alla oförutsägbara delar av naturen, säger Jessica Sandström, global produktchef på Volvo Lastvagnar
– Vindarna bygger på is på lastbilarna, vilket ger oss stora möjligheter att säkra att allt fungerar som det ska under extrema förhållanden. Våra tester har visat att det fungerar mycket väl att köra våra eldrivna lastbilar under dessa mycket kalla förhållanden.

Ett konkret resultat av vintertesterna är en ny funktion som kallas för Ready to Run. Den här funktionen förbereder lastbilen för arbetsdagen genom att sätta på värmen i förväg vid kyla, eller när det är riktigt varmt väder, genom att kyla ner batterierna och lastbilshytten. Den optimala temperaturen för batterierna är runt +25° C och föraren kan på ett enkelt och smidigt sätt fjärrstarta värmen eller kylan i förväg via en app.

Den kompletta Ready to Run-funktionen kommer att finnas tillgänglig på Volvo FH, FM och FMX Electric som används för regional transport och lätt konstruktion.