Volvo Lastvagnar startar nu serieproduktion av de elektriska modellerna av företagets viktigaste produktsortiment, de tunga lastbilarna: Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Lastbilarna klarar en totalvikt på 44 ton och de tre modellerna står för cirka två tredjedelar av företagets försäljning.

Med de nya lastbilarna har Volvo Lastvagnar sex eldrivna modeller i serieproduktion globalt.

– Det här är en milstolpe och bevisar att vi leder omvandlingen av branschen. För mindre än två år sedan visade vi våra tunga eldrivna lastbilar för allra första gången. Nu ökar vi volymerna stegvis och kommer leverera de här lastbilarna till kunder över hela Europa, och längre fram även till kunder i Asien, Australien och Sydamerika, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.

Serietillverkning av Volvos tyngsta ellastbilar startar i Tuve-fabriken i Göteborg, nästa år startar tillverkningen även i fabriken i Gent i Belgien. Volvo tillverkar de elektriska lastbilarna på samma lina som sina konventionella lastbilar, vilket ger en hög flexibilitet och effektivitetsvinster. Batterierna levereras av Volvo Lastvagnars nya batterimonteringsfabrik i Gent.

Efterfrågan på eldrivna lastbilar ökar snabbt på många marknader. En drivkraft är transportköpare som väljer att gå över till fossilfria transporter för att nå sina klimatmål.

– Vi har sålt omkring 1 000 enheter av våra tunga eldrivna lastbilar och mer än 2 600 ellastbilar totalt. Vi räknar med att volymerna kommer att öka betydligt under de närmsta åren. Till 2030 ska minst 50 procent av de lastbilar vi säljer globalt vara elektriska, säger Roger Alm.

Volvo Lastvagnars sex eldrivna lastbilar täcker många olika transportbehov, allt ifrån stadsdistribution och sophantering till regionala transporter och bygg- och anläggningstrafik.