Volvo Lastvagnar presenterade en helt ny, helt elektrisk bakaxel på IAA:s transportmässa i Hannover, Tyskland. Den nya e-axeln kommer att frigöra utrymme för fler batterier och innebär ännu längre räckvidd för Volvos batterielektriska lastbilar. Om några år kommer Volvo Lastvagnar börja serieproducera den nya bakre e-axeln för kunder som kör längre sträckor.

Den nya e-axeln kommer att möjliggöra ännu fler batterier på lastbilen vilket innebär längre räckvidd.
Volvo Lastvagnar har branschens bredaste utbud av batterielektriska lastbilar, med sex olika modeller i serieproduktion. Beroende på modell är räckvidden upp till 440 km på en laddning.

– Det här är ett genombrott för eldrivna lastbilar och en tydlig signal om att det kommer att finnas en stor efterfrågan på publika snabbladdare för tunga lastbilar inom en snar framtid, inte minst längs motorvägar, säger Jessica Sandström, SvP Global Product Management på Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnar har en trevägsstrategi för att nå nollutsläpp; batterielektriskt, bränslecellselektriskt och förbränningsmotorer som drivs med förnybara bränslen som biogas, HVO eller till och med grön vätgas.

– Det behövs olika tekniska lösningar för att tackla klimatförändringarna, eftersom tillgången på infrastruktur för energi och bränslen skiljer sig åt mellan länder och regioner och även mellan olika transportuppdrag, avslutar Jessica Sandström.