Volvo Lastvagnars intelligenta och automatiserade I-Shift-växellåda är nu snabbare än tidigare. Den snabbare responsen ger förbättrad körbarhet och jämnhet vid körning av både dieseldrivna och elektriska tunga lastbilar.

Den betydande förbättringen av körbarheten, som har lagts till drivlinor på alla utsläppsnivåer, uppnås genom det nya sättet på vilket I-Shift-växellådan interagerar med motorn. Uppdateringen inkluderar snabbare kopplingsaktivering som resulterar i ett kortare vridmomentavbrott. Det gör också växlingen mjukare.

Höghastighetsväxlingen har möjliggjorts baserat på flera viktiga förbättringar. Uppdaterade sensorer ger nu data med högre noggrannhet till styrenheten, som har ny programvara och en snabbare mikroprocessor, för snabbare beräkningstider. För det andra gör en extra skiva i växellådans broms att den reagerar snabbare inför en växling, så det kan göras tidigare. Slutligen har luftvolymen också minskat i olika aktiveringssystem, till exempel växelgafflarna, kopplingen och växellådans broms, för att ytterligare möjliggöra en snabbare växling.

När I-Shift lanserades 2001 var det den första automatiserade växellådan någonsin utvecklad för tunga lastbilar. Den har förmågan att arbeta med hela drivlinan, eftersom detta transmissionssystem är skräddarsytt för motor- och fordonskomponenter redan från utvecklingsfasen, vilket bidrar till lägre bränsleförbrukning – och därmed minskad miljöpåverkan. Den främjar också ökad säkerhet och andra viktiga fördelar, inklusive minskat buller, vibrationer och fysisk belastning på föraren.

Idag är alla tunga Volvolastbilar byggda med I-Shift som standard. Sedan lanseringen har mer än en miljon lastbilar sålts globalt med Volvos unika I-Shift-teknik.