Volvo HX04 är resultatet av ett forskningsprojekt som pågår mellan 2018 och 2022, med finansiering från FFI, ett nationellt samarbete mellan Innovationsverket VINNOVA, Energimyndigheten och Trafikverket, för att stödja hållbar fordonsstrategisk forskning, innovation och utveckling. Partners inkluderar Volvo CE, RISE Research Institutes of Sweden, som tillhandahöll specialistkompetens inom utveckling av drivlinor och säkerhet, och PowerCell Sweden, en utvecklare av bränslecellsbaserade väteelektriska kraftlösningar.

Utvecklingen och byggandet av den sexhjuliga prototypen har till stor del skett vid Volvo CE:s anläggning i Braås, Sverige – samma plats där ”Grus-Kalle”, världens första ramstyrda dumper, föddes redan 1966, vilket gav Volvo HX04 smeknamnet ” El-Kalle”. Ingenjörer vid Teknikcentrum i Eskilstuna, Sverige, har bidragit med mjukvaruutveckling och kunskap som samlats in genom dess testlabb för bränsleceller. Även om det inte är kommersiellt tillgängligt, kommer värdefulla insikter från konceptet oundvikligen att underlätta framtida produktion.

Bränsleprocessen för vätgasfordon är snabb – Volvo HX04 laddas med 12 kg väte på cirka 7,5 minuter, vilket gör att den kan köras i cirka fyra timmar. Bränsleceller fungerar genom att kombinera väte med syre och den resulterande kemiska reaktionen producerar elektricitet som driver maskinen. I processen producerar bränsleceller även värme som kan användas för uppvärmning av hytten. Bränsleceller avger bara en sak – vattenånga.

I princip fungerar en bränslecell ungefär som ett batteri förutom att den genererar sin egen elektricitet från vätet ombord vid behov snarare än att laddas från en extern källa. Fordon med bränslecellsdrivlinor har en drifttid, räckvidd och bränsletid som liknar den för förbränningsmotordrivna fordon.

Medan batteridrivna fordon och biobränslen är kommersiellt tillgängliga idag – som mer hållbara alternativ till diesel – förväntas kommersialisering av vätgasdrivna maskiner inträffa under andra halvan av detta decennium.