Det nya bärgningsredskapet för racingbilar är en ny lösning inom motorsportvärlden och den första i sitt slag att introduceras på banorna sedan FIA inledde sin övergång till eldrift i rallycross-VM. Tack vare användningen av den här patentsökta lösningen kan de nu helt eldrivna rallycrossbilarna bärgas från banan utan något manuellt ingripande – vilket innebär att ingen personal behöver gå ut på banan och fysiskt spänna eller haka fast bilen på ett bärgningsfordon som förr – vilket gör ingripandet inte bara säkrare, utan även effektivare och snabbare.

Volvo CE har varit med och utvecklat lösningen i sin roll som officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner för World RX, tillsammans med den svenska nykomlingen Granfors Racing. Efter testningen under tävlingshelgen i Riga i Lettland i september, har den nu börjat användas av FIA som den mest effektiva bärgningslösningen för VM-serien.

Med introduktionen av eldriven rallycross kommer helt nya säkerhetsöverväganden, nu när rallycross-bilar kan accelerera från 0–100 km/tim på under två sekunder – snabbare än en formel 1-bil – kombinerat med den försiktighet som ofrånkomligen behöver vägas in när elektriskt laddade bilar hanteras.

Eftersom säkerhet inte är något som ska hanteras lättvindigt, så har FIA introducerat ett trafikljussystem som en del av sina nya säkerhetsprotokoll för elektromobilitet. När en eldriven rallycrossbil kör av banan, så indikeras bilens säkerhetsstatus med en grön lampa ovanpå den. Om den lyser rött indikerar det till dem i närheten att det inte är säkert att vidröra bilen och att officiell bärgning måste inväntas.

För att arbeta i enlighet med det här systemet och för att möjliggöra säker bärgning av eldrivna rallycross-bilar som ’lyser rött’, uppfann Volvo CE och Granfors Racing ett eget trefaldigt säkerhetssystem. När förare har undsatts på ett säkert sätt från bilen av utbildad personal, så plockas bilen varsamt upp av en isolerad bärgningsplatta, som styrs, lyfts, sänks och vinklas efter behov med en 360° Engcon tiltrotator fäst på en Volvo EWR150E hjulgrävare. Kombinationen av dessa tre tillsammans, ger inte bara säker hantering av batteridrivna fordon utan sker även med effektivitet och flexibilitet. Hjulgrävaren EWR150E, som drivs med biobränslet HVO, har en snäv och kompakt sväng – vilket är en förutsättning för de komplexa manövrar som krävs under processen – och den tillförlitliga hantering som behövs för att snabbt och säkert ta den havererade racingbilen till det avsedda bärgningsområdet utanför banan.

Resultatet, utvecklat i samarbete med Engcon, som har tillhandahållit tiltrotatorn, och testat under stränga säkerhetskrav uppställda av FIA, är en gemensam innovation som kommer att bryta ny mark inom motorsportsäkerhet.