En vätgastankstation för tung trafik planeras i Göteborgs hamn. Stationen kommer att ligga i direkt anslutning till entrén till Gothenburg RoRo Terminal – en av de mest lastbilsintensiva platserna i Sverige. Stationen kommer uteslutande att leverera grön vätgas och ska stå klar i september 2023.

Stationen kommer att ligga precis intill port 6 – entrén till Gothenburg RoRo Terminal. Infarten som leder in till porten en av Sveriges tyngst trafikerade vägar med 350 000 tunga fordonspassager varje år. När Stena Line från 2027 omlokaliserar sina nuvarande Tysklands- och Danmarksterminaler till Arendal strax väster om roroterminalen kommer trafiken att öka med ytterligare cirka 200 000 fordonspassager i närområdet.

– Att bygga upp lagring av förnybar energi i vätgas är en viktig pusselbit till hur vi når klimatmålen. Då Göteborgs hamn är ett strategiskt viktigt nav för tunga transporter i Sverige kan vi, genom att i direkt anslutning till hamnen bygga en vätgastankstation, tillsammans med hamnen och dess olika intressenter tydligt bidra till framtidens fossilfria transporter, säger Martina Wettin, medgrundare och affärsutvecklingsansvarig på Nilsson Energy.

Satsningen på att bygga ett nätverk av vätgastankstationer i hamnen är en del av Tranzero Initiative – ett utsläppsreduktionsinitiativ initierat av Göteborgs Hamn AB, Volvokoncernen, Scania och Stena Line. Målet är att accelerera omställningen av transportsektorn till fossilfria alternativ som till exempel grön vätgas. Siktet är inställt på landtransporter såväl som sjötransporter.

Fakta: Vätgastankstation vid port 6 i Göteborgs hamn
Var: I Göteborgs hamn vid port 6, i direkt anslutning till Gothenburg Roro Terminal och Arken kombiterminal.
När: Klart före september 2023
Hur: Stationen kommer att leverera grön vätgas producerad genom sol, vind eller vattenkraft.
Kapacitet vätgas: 1500 kg, ca 35 lastbilar/dygn
Hur många fordon kan tanka samtidigt: 2
Investeringskostnad: 35 mkr. Projektet finansieras i sin helhet av Energimyndigheten.