När generation 7 av Volkswagens Multivan nu visas upp för första gången framträder en bil som är trogen sitt arv, men också fullt modern och anpassad till dagens krav inom uppkoppling, komfort, säkerhet, effektivitet och e-mobilitet.

MUV, Multi-Utility Vehicle – Ett fordon, oräkneliga möjligheter
Med upp till sju sittplatser och ett helt plant golv med ett smart system av golvskenor där säten och bord steglöst och fritt kan placeras i kupén, ger nya Multivan oräkneliga möjligheter till individuella anpassningar. Allt från mountainbike- och vindsurfentusiaster, till traditionella och otraditionella familjekonstellationer tillhör förstås huvudmålgruppen för nya Multivan. Men den moderna finishen och höga detaljkvaliteten kommer den även att uppskattas av företagsledningar och taxiverksamheter.

Noll lokala utsläpp vid eldrift – Multivan eHybrid
En av de viktigaste nyheterna på nya Multivan stavas ”eHybrid”. Som laddhybrid kan en stor andel av vardagskörningen ske helt på el och utan lokala utsläpp tack vare litium-jon batteriet med en energikapacitet på 13 kWh. Elmotorn på 116 hk ger tillsammans med den bränslesnåla turboladdade bensinmotorn (TSI 150 hk) en systemeffekt på totalt 218 hk (160 kW) och ett maximalt vridmoment på 350 Nm.

Två fyrcylindriga bensinmotorer och en diesel – Automatväxlade
Vid sidan av plugin-versionen så erbjuds också turboladdade bensinmotorer med 1,5 liter 136 hk (100 kW) och 220 Nm, eller 2,0 liter 204 hk (150kW) och 320 Nm. Under nästa år tillkommer också en fyrcylindrig turbodiesel (TDI) med en effekt på 150 hk (110 kW). Alla versioner av nya Multivan har automatisk DSG-växellåda som standard. I laddhybriden sitter den specialanpassade 6-stegade DSG-lådan DQ400E, medan övriga versioner får en 7-stegad DSG-låda. Den traditionella växelväljarspaken är också borta, nu sköts växlingarna med en vippbrytare på instrumentpanelen och en ”drive-by-wire” koppling.