SVT Örebro har idag inslag om hur de höga dieselpriserna slår emot åkeribranschen. Flera åkerier riskerar att gå i konkurs efter de kraftiga prishöjningarna som varit den senaste tiden på diesel.

Att höja dieselpriserna är en del av regeringens miljöstrategi där dieselfordon ska bli mer miljövänliga. Men omställningstakten är så hög att åkerierna inte hinner med utan istället riskerar de att inte klara av att ekonomiskt fortsätta driva sin verksamhet.
– Eftersom drivmedel är en stor post i alla åkeriers ekonomi så måste de här kostnaderna föras vidare till kunderna. Åkerierna kan inte bära miljöansvaret själva säger Ingemar Resare, regionchef på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag till SVT Örebro.

Ett av de åkerier som drabbats hårt av de ökande dieselkostnaderna är Glanshammars åkeri. Den största delen av deras uppdrag är kontrakt som sträcker sig över flera månader eller år vilket får som konsekvens att de inte kan höja priserna utifrån vad det faktiskt kostar.
– Jag jobbar 80 timmar i veckan för att få det att gå runt säger en av delägarna, Morgan Jacobsson till SVT Örebro och fortsätter
– Höjningarna kostar oss omkring 40 000 kronor i veckan.

Anledningen till de höga dieselpriserna är att mer och mer av dieseln kommer att ersättas av biodrivmedel vilket framställs till högre kostnader än vad den vanliga dieseln kostar att framställa. Från augusti 2021 fram till idag har inblandningen av biodrivmedel i dieseln ökat från 21 procent till att idag innehålla 31 procent. Inblandning av biodrivmedel ska fortsätta fram till 2030 och då ska 66 procent av dieseln var biodrivmedel.