Under hösten 2021 öppnade STIHL sin första konceptbutik i Norden, hos återförsäljaren Gårdsman i Jönköping. Nu kompletteras den med en pick-up box som förbättrar kundservicen ytterligare. Lösningen består av ett rymligt skåp med flertalet låsförsedda fack, där kunderna kan hämta upp sina onlinebeställningar och även hantera serviceärenden – exempelvis lämna in sin maskin för service och hämta upp den efteråt. Skåpet är placerat i anslutning till butiksentrén och åtkomst ges genom tillfälliga PIN-koder som förmedlas till kunderna via digitala avier.

Pick-up boxen i Jönköping är den första som STIHL lanserar i Norden.
– Lösningen med en pick-up box innebär flexibilitet för kunden och ökar vår tillgänglighet. Onlinekunden kan hämta ut sin beställning, och dessutom både lämna in och hämta ut produkter för service, oberoende av öppettider, säger Hans Gustavsson, Country Manager för STIHL Sverige.

Konceptbutiken är en plats där trädgårdsintresserade privatkonsumenter och yrkesverksamma inom skog, grönytor och trädgård kan testa och köpa STIHL produkter samt få service och råd. Satsningen gjordes för att komma närmare kunden.

–Pick-up boxen ger kunden valmöjligheter att själv kunna styra när och hur de vill hantera sina beställningar, och samtidigt är den placerad bara ett stenkast från all den kompetens som finns inne hos personalen i butiken, avslutar Hans Gustavsson.