STIHL utökar nu sin molnbaserade systemlösning STIHL Connected med nya Connected Box och nya Smart Connector 2 A. Med STIHL Connected Box och Smart Connector 2 A får verksamheter inom exempelvis grönyteskötsel, landskapsvård och kommuner bra översikt och kontroll på sin maskinpark. Viktig driftsdata och underhållsinformation blir lättillgänglig och delbar.

Nya STIHL Connected Box förenklar hanteringen av både batteri-, el- och bensindrivna maskiner. Den lanseras i två versioner, som fast eller mobil, för att underlätta och skapa flexibilitet för proffsanvändare. Den fasta enheten placeras centralt och ansluts till internet via LAN eller WLAN. Vid områden där inte internetuppkoppling finns tillgängligt passar den mobila versionen, som utrustas med ett SIM-kort.
Efter en snabb första inställning samlar STIHL Connected Box automatiskt in data från bensin-, el- eller batteridrivna verktyg utrustade med en Smart Connector från STIHL.

Förutom STIHL Connected-appen, som är tillgänglig för Android och iOS, kan företag skapa en kontaktpunkt som automatiskt överför data från STIHL Connected till molnet. Detta oavsett tillgång till mobiltelefoner eller surfplattor, vilket ger driftansvariga på företaget en tydlig överblick över maskininformationen, oavsett tidpunkt. Användarna får på så sätt en detaljerad översikt över hela maskinparken, exempelvis utrustningens och batteriers geografiska plats och status. Den molnbaserade systemlösningen ger också information om kommande underhåll såväl som underhållshistorik.

STIHL Smart Connector 2 A är en innovativ digital sensor som samlar in själva datan från företagets verktyg och överför till molnet. Med denna kan användare registrera driftstid, hastighet samt tid- och datum. Informationen förs sedan över via Bluetooth till en STIHL Connected Box, eller till en mobil enhet inom räckvidd. Dessutom finns ett internt minne som tillfälligt lagrar datan.