SKF testar nu en självkörande elektrisk lastbil tillsammans med techbolaget Einride för att frakta gods på allmänväg mellan fabriken och lagret i Göteborg.

Einride var först med att köra elektrisk, självkörande lastbil på allmän väg i kommersiellt syfte redan 2018.

–Vi har beslutat att minska vår CO2 påverkan med 40 procent från godstransporter under en tio års period till 2025. Vi genomlyser därför hela vårt logistikflöde ur ett CO2 perspektiv. Det här är ett exempel på initiativ som ger oss nya möjligheter att skapa effektiva, hållbara och autonoma logistikflöden som bidrar till våra mål, säger Mattias Axelsson Global Logistics Manager på SKF.

Förarlösa fordon

För SKF är autonoma fordon inget nytt. Idag används självkörande truckar, Automated Guided Vehicles (AGV), inne i fabriker och lager. Det finns också långt framskridna planer på att ta fram en lösning för autonom på- och avlastning av lastbilen, som kan frakta uppemot tio ton åt gången. Att framföra förarlösa fordon på allmän väg kräver dock ett särskilt tillstånd från Transportstyrelsen, vilket de båda bolagen planerar att söka tillsammans.