”Green Truck” arrangeras årligen av två ledande tyska branschtidningar, ”Trucker” och ”VerkehrsRundschau” och alla tillverkare av tunga lastbilar i Europa bjuds in till detta prestigefyllda jämörelsetest. Målet är att utse den mest transporteffektiva tunga lastbilen genom att använda en formel som väger in både förbrukningen och den uppnådda snitthastigheten. Testerna är noggrant övervakade. Faktorer som kan påverka resultaten (exempelvis yttertemperaturen och motvind) kompenserar man för genom att en referensbil med väldokumenterade egenskaper kör testet parallellt med varje testekipage.

Testet körs på allmän väg i Tyskland med journalister bakom ratten. Samma 34-milasträcka används år efter år, med delsträckor som har olika karaktär och topografi. Den här gången hade man stipulerat dragbilsekipage med 4×2-konfiguration, 500 hk och en totalvikt på 32 ton.

För sjätte året i rad var det en Scania som blev utsedd till ”Green Truck” för sin transporteffektivitet och låga bränsleförbrukning. Scania ställde upp med en 500 S dragbil med den nya Super-baserade drivlinan samt med Super-motorer med raka, 13-liters sexor. En dragbil som introducerades i november 2021 och som finns i fyra olika effektnivåer för Euro 6. Det var med en sådan bil och med den motorn som Scania deltog med i ”Green Truck”.

− Jag är otroligt nöjd att en Scania rankas som den mest transporteffektiva lastbilen för sjätte året i följd, säger Stefan Dorski, Senior Vice President, Chef för Scania Trucks. Vår Super-baserade drivlina har satt en ny prestandanivå på marknaden, nu kan Scania-kunderna tillgodogöra sig bränslebesparingar på 8 procent.