Scania deltog i höstas i två jämförande lastbilstester i Tyskland som arrangerades av europeiska branschtidningar. Nu har resultaten publicerats.

Resultatet från 1000 Punkte Test (1000-poängstestet) och European Truck Challenge (ETC) visar att Scanias 540 S med stor marginal och i konkurrens med ledande konkurrenter vann båda testerna.

1000-poängstestet och ETC är bland de mest etablerade jämförelsetesterna för kommersiella tunga fordon i världen. De anordnas av tysk branschpress och ett flertal erfarna journalister från olika länder deltar. Lastbilarna bedöms på en rad olika områden som rör allt från förarmiljö och ljudnivåer till bilens förmåga på vägarna. Lastbilarna körs också mer än 300 kilometer på olika typer av allmänna vägar, utrustade med kalibrerad bränslemätningsutrustning för att säkerställa den verkliga bränsleförbrukningen med högsta möjliga precision. Varje del poängsätts och bidrar till lastbilens totalresultat.

– När oberoende och erfarna journalister bedömer alla relevanta delar av vår produkt enligt vetenskapliga metoder och jämför dessa med andra, är resultatet i högsta grad relevant för potentiella kunder, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och Head of Scania Trucks i ett pressmeddelande.

– Vi belönas med den högsta totalpoängen i båda testen. Men personligen är jag mest stolt över att vår lastbil har den lägsta bränsleförbrukningen samtidigt som vi har den högsta medelhastigheten, fortsätter Dorski.

Alla stora europeiska tillverkare inbjudna

Deltagarna i 1000-poängstestet, som hölls i oktober 2020 var: Scania 540 S, MAN TGX 18.510 BLS och Mercedes Actros 1853 LS. Deltagarna i ETC-testet i november 2020 var DAF XF 530, Scania 540 S, MAN TGX 18.510 BLS och Mercedes Actros 1853 LS. Alla stora europeiska tillverkare var inbjudna att delta i båda testerna.

Källa: Scania