Först ut i Europa med att testa Sandviks batterielektriska lastmaskin LH518B blir Boliden, och det kommer att ske i Garpenbergsgruvan. Sandvik Mining and Rock Solutions har tillsammans med Boliden kommit överens om en tolv månader lång testperiod för den nya lastmaskinen, som drivs med batteri.

Garpenbergsgruvan ses som en av de modernaste och mest produktiva gruvorna i världen för zinkmalmsbrytning under jord. Lastmaskinen Sandvik LH518B är helt batteridriven och stöttar på så sätt Bolidens strävan efter ökad hållbarhet genom minskade utsläpp av växthusgaser under jord.

Sandvik LH518B är enkel att använda i de flesta underjordiska gruvarbeten då den inte kräver några större förändringar av gruvans infrastruktur. Lastmaskinens Sandvik AutoSwap- och AutoConnect-funktioner möjliggör installation av ett nytt batteri på mindre än sex minuter. Detta gör det möjligt att maskinen kan återgå i drift betydligt snabbare än andra ”snabbladdande” BEV-maskiner för gruvor. Batteribytet görs av lastmaskinen själv under övervakning av operatören i förarhytten, därför behövs varken lyftkranar eller gaffeltruckar.

Sandvik LH518B är tredje generationens BEV-maskin med en fokuserad design på batterisystem och elektrisk drivlina, för att maximera potentialen med lastmaskinens batteridrift.

Testerna i Garpenberg är planerade att påbörjas under senare delen av 2022.