Tillgången på däck har blivit begränsad under det senaste året främst på grund av corona-pandemin och nu även kriget i Ukraina. Ryssland är en stor marknad inom vinterdäck och framför allt dubbdäck. Därför har många leverantörer som valt att producera där drabbats hårt av sanktionerna i och med kriget. Även vissa råvaror som exempelvis kimrök levereras från Ryssland. Det är många led som påverkas och som orsakar turbulens inom fram för allt vinterdäcksbranschen.

Lasse Klefborg på Däckpartner/Pelles däck i Linköping förklarar att grundproblemet är att tillverkarna inte har materialet som behövs samt att det är svårt att hitta kapaciteten även om de skulle få tag i det.

– Det är svårt att sätta upp en produktionslina över en natt som tillfredsställer behovet, särskilt utan att i sin tur drabba övriga produkter eller branscher.

Lasse förklarar att mellanklassdäckens utbud är särskilt begränsat då de inte prioriteras i samma omfattning hos de stora tillverkarna. Även på premiumsidan har vissa produktlinjer tagits bort vilket har fått priserna att stiga då utbudet har minskat. Det gör att kunderna får två alternativ, antingen köper de dyrare premiumdäck eller billigare däck inom budgetklassen med sämre vinteregenskaper men bättre tillgång

-Det är en fråga om prioriteringar vad man kommer lägga sina pengar på nu med höga el och matkostnader i och med inflationen. Om konsumenterna väljer billigare och sämre däck så kommer säkerheten på vägarna att riskeras.

Lasse belyser även att en del nya bilar, speciellt inom segmentet elbilar, har annorlunda storlekar på sina däck. Därför kan de vara särskilt utsatta just nu då det inte finns så många leverantörer eller alternativ på begagnatsidan att välja mellan. Lasse säger att det är viktigt att vara ute i god tid för att öka chanserna att få tag på passande, säkra däck till ett bra pris.

– Än finns chans att få tag på dubbdäck till ett vettigt pris men om en månad kanske utbudet är sämre och priserna högre, avslutar Lasse Klefborg.