A Flygbränslehantering (AFAB) och Green Cargo AB har haft ett långt samarbete under de senaste 15 åren och skriver nu ett nytt avtal på ytterligare drygt fem år. Kommunikation, flexibilitet och hög kvalitet på punktlighet väger tyngst i det hållbara logistikupplägget. Järnvägstransporterna har sedan samarbetet inleddes ersatt cirka 210 000 lastbilar och AFAB har minskat sina utsläpp med 98 procent och sammanlagt 76 000 ton koldioxid.

Flygbränsletransporterna på järnväg går mellan Gävle Hamn och Brista lossningsstation utanför Arlanda. Under dessa 15 år har Green Cargo kört drygt 8 271 000 ton flygbränsle i nästan 130 000 vagnar och 7 600 tåg. Järnvägstransporter innebär färre lastbilstransporter, som minskar slitage och partikelutsläpp.

Volymerna med flygbränsle har tidigare ökat genom åren och Green Cargo har kört mellan 10–15 tåg i veckan. Men när pandemin slog till 2020 minskade behovet av flygbränsle drastiskt och systemtågen minskade till ett tåg i veckan. Resande har ökat igen, men det är en oviss framtid. Tillsammans har AFAB och Green Cargo under det senaste år arbetat intensivt med att hitta lösningar för ett nytt logistikupplägg som passar den nya verkligheten.