Nya Ranger Raptor har utvecklats av Ford Performance och har omkonstruerats för riktiga terrängentusiaster. Med smartare teknik som styr ny och mer slittålig hårdvara, blandar Ranger Raptor kraft med mekanisk och teknisk precision för att skapa den mest avancerade Rangern någonsin.

Den nya 3,0-liters EcoBoost V6-bensinmotor har ett komprimerat cylinderblock av grafitjärn, som är ungefär 75 procent starkare och upp till 75 procent stelare jämfört med vanligt järn. Ford Performance har säkerställt att motorn ger omedelbar respons vid gaspådrag, och ett racing-inspirerat antilagsystem som möjliggör snabbt gaspådrag utan fördröjning. Tekniken är densamma som använts hos Ford GT och Ford Focus ST.

Nya generationens Ranger Raptor har ett unikt chassi jämfört med nya Ranger. En serie Raptor-specifika fästen och förstärkningar inklusive C-stolpen, lastlådan och reservhjulet, samt unika ramar för stötfångaren, stötdämparen och det bakre stötdämparfästet för att säkerställa att nästa generationens Ranger Raptor kan hantera tuffa terrängförhållanden.

Nästa generations FOX® 2,5-tums Live Valve bypass-stötdämpare har banbrytande kontrollteknik som erbjuder positionskänslig dämpningsförmåga. Kopplat till Ranger Raptors valbara körlägen har Live Valve bypass-system utvecklats för att ge bättre komfort på vägen och terrängkörningskvalitet både vid hög och låg hastighet. Förutom att arbeta med körlägen jobbar systemet i bakgrunden för att förbereda Ranger Raptor för olika förhållanden. När stötdämparna komprimeras, ger olika zoner inom bypass-systemet exakt det stöd som behövs för aktuell färd, och fungerar i omvänd riktning när stötdämparna återgår till full höjd.

För första gången får Ranger Raptor ett avancerat fyrhjulsdriftssystem som inkluderar en elektroniskt styrd differentialspärr med låsningsbara främre och bakre differentialer.
Nya Ranger Raptor har sju valbara körlägen för att hantera allt från jämna vägar till lera och hjulspår, inklusive det terrängorienterade Baja-läget, som konfigurerar fordonets elektroniska system för ultimat prestanda under terrängkörning i hög hastighet.

Varje körläge justerar motor och växellåda, ABS-känslighet och kalibrering, drag- och stabilitetskontroller, avgasventilmanövrering, styrning och gasrespons. Dessutom ändras mätare, fordonsinformation och färgteman på instrumentpanelen och pekskärmen.

Nya Ranger Raptor har också Trail Control™, som är som farthållare för terrängkörning. Föraren väljer helt enkelt en inställd hastighet under 32 km/h och fordonet hanterar sin acceleration och inbromsning medan föraren koncentrerar sig på att styra i svår terräng.

Interiört fortsätter temat att betona Ranger Raptors terrängprestanda. Kupén har helt nydesignade sportstolar fram och bak för att öka komforten och erbjuda mer stöd under snabb kurvtagning.
Interörbelysningen ger de orange detaljerna på instrumentpanelen och klädseln ett bärnstensfärgat sken. Den eluppvärmda ratten i premiumläder med tumgrepp, markering i mitten och paddlar i gjutet magnesium kompletterar den sportiga känslan.

Passagerare kommer också att dra nytta av den senaste digitala tekniken; kupén har ett 12,4-tums helt digitalt instrumentkluster och 12-tums pekskärm i mitten med Fords nya SYNC 4A®-infotainmentsystem som levererar trådlös Apple Carplay och Android Auto™. Ett B&O®-ljudsystem med tio högtalare ger en kraftfull ljudupplevelse.

Nya Raptor är den första Rangern av nästa generation som kommer till Europa, med leveranser som börjar under det sista kvartalet 2022.