Lastbilen med en totalvikt på 27 ton har nyligen börjat köra inom miljözon 1 i Göteborgs innerstad. Där ska den leverera eldrivna hyrliftar till kunder med olika projekt. Det genomförs mellan 15–20 leveranser varje dag, något som normalt utförs med en vanlig lastbil.

”Swerock har som mål att vara klimatneutrala år 2045 och elektrifiering ligger helt i tiden. Vi har sedan tidigare två helelektriska fordon på test i Göteborg, en betong- och en ballastbil. Utöver det har vi ett 15-tal hybridekipage som rullar runtomkring. Detta är ett steg i vårt mål att gå ifrån fossila till förnyelsebara bränslen i våra transporter”, säger Mikael Johansson, avdelningschef på Swerock.

En utmaning med den nya lastbilen är att den inte kommer att köra en fast rutt. Det ställs därför höga krav på att planera logistiken för att maximera batteriernas räckvidd. Lastbilen kommer att utgå från Kranpunktens depå på Hisingen, där den laddas med förnybar el med bidrag från egen solcellsanläggning.

Lastbilen är specialbyggd och har modifierats på företaget Bröderna Johansson. De har byggt ett unikt maskinflak anpassat för lastning och lossning av liftar. Modellen är den första serietillverkade Volvo FE Electric-lastbilen med denna typ av påbyggnad i Sverige.

”Vi står inför en stor klimatutmaning och har höga ambitioner att driva omställningen mot CO2-fria transporter. Det är fantastiskt att företag som Swerock och Kranpunkten är med oss i den här satsningen och faktiskt visar vägen för att man kan bli fossilfri i anläggningsbranschen”, säger Niclas Johnson, försäljningschef på Volvo Lastvagnar Sverige.