De nya premiumdäcken har en förbättrad mönsterdesign och nya innovativa gummiblandningar. Slitbanan använder sig av en tvålagerdesign med gummiblandningar som gör däcket robust med en lång livslängd, samtidigt som rullmotståndet i däcket optimeras och ger en positiv påverkan på bränsleeffektivitet och koldioxidutsläpp. Både Conti Hybrid HS5 för styraxeln och Conti Hybrid HD5 för drivaxeln erbjuder hög prestanda i alla väderförhållanden, även när däcket börjar närma sig slutet av sin livslängd.
Med de nya Conti Hybrid generation 5-däckens har livslängden förbättrats med 20% jämfört med föregångaren.

På Conti Hybrid HS5 315/70 R22.5 är det översta bälteslagret placerat, utan vinkel, i färdriktningen. Den här teknologin optimerar däckavtrycket mot vägen, särskilt vid varierande vikter på lasten. Det minskar även påfrestningen på bälteslagrets kanter vilket ökar däckets livslängd och regummerbarhet.

Den nya mönsterdesignen på Conti Hybrid HD5 skyddar både mönstret och däckstommen mot skador orsakade av stenar. Mönsterspåren blir större vid andra halvan av däckets liv samtidigt som de är sicksack-formade vilket ser till att stenar inte fastnar i däcket och därmed ökar både däckets robusthet och livslängd.

De nya Conti Hybrid generation 5-däcken kommer i flera dimensioner, där följande alternativ är först ut:

Styrdäck:
Conti Hybrid HS5 315/70 R 22.5 (Tillgängligt nu)
Conti Hybrid HS5 385/55 R 22.5 (Tillgängligt nu)

Drivdäck:
Conti Hybrid HD5 315/70 R 22.5 (Tillgängligt i november, 2022)