Norrland växer så det knakar. Under de kommande 20 åren ska över 1000 miljarder kronor investeras i nya industrier. Northvolts batterifabrik i Skellefteå och tillverkningen av fossilfritt stål i Boden är vida kända, men dessa satsningar är bara toppen på isberget i den industriella boom som är på gång i Västerbotten och Norrbotten. Och om alla planerade industriinvesteringar i Norrland blir verklighet rör det sig om en historisk satsning på ny teknologi och nya industrier som till stora delar ska bidra till grön omställning.

I den befintliga industrin i Norrland är transportbehovet stort redan idag, och exportmarknaderna finns ofta på andra kontinenter. Därför är och blir regelbundna och tillförlitliga kopplingar till Göteborgs hamns direktlinjenät viktiga för att snabbt få ut produkterna till kunderna.

Det senaste exemplet på den växande norrlandstrafiken är en ny containertågpendel mellan Umeå och Göteborgs hamn. Umeåpendeln som inledningsvis kommer att avgå en dag i veckan i vardera riktningen driftas av speditionsbolaget First Row Shipping & Logistics.

Tåget, som har kapacitet att transportera 68 containers, lämnar Göteborg på fredag förmiddag. På lördag morgon ankommer det i den nyligen invigda godstågsterminalen i Umeå där det lastas med södergående gods innan avgång mot Göteborgs hamn igen samma kväll. Tåget ankommer sedan direkt i APM Terminals containerterminal på söndagen där anslutande fartyg väntar med direktavgångar till bland annat Asien och USA.

Enligt Anders Hjalmarsson som är VD på Västerbottens Handelskammare, är det många aktörer i transportledet som positionerar sig i Västerbotten och Norrbotten inför det växande transportbehov som väntas. Ett exempel på det är just First Row Shipping & Logistics som redan kommit en bra bit i utvecklingen av sin verksamhet i Norrland.

Fakta: Godstågspendlar mellan Norrland och Göteborgs hamn
Den växande järnvägstrafiken mellan Norrland och Göteborgs hamn når idag tolv norrländska orter – Kiruna, Kalix, Luleå, Piteå, Umeå, Husum, Örnsköldsvik, Ånge, Sundsvall, Iggesund, Söderhamn och Gävle. Totalt rör det sig om 45 avgångar i veckan som trafikeras av tågoperatörerna Realrail, Green Cargo och First Row Shipping & Logistics.