Den 30 juni premiärvisades Mercedes-Benz första eldrivna tunga lastbil – eActros. Lastbilen som har en maxeffekt på 536 hästkrafter och en räckvidd på upp till 40 mil får produktionsstart i höst. Sverige är en av de 12 premiärmarknaderna.
eActros är avsedd för distributionskörning och får nästan dubbelt så lång räckvidd som de prototyper som testats. Bilen kan fås med tre eller fyra batteripaket på vardera 105 kWh: med fyra paket (420 kWh) blir räckvidden upp till 40 mil.
Lastbilen är byggd på samma chassi som Actros med förbränningsmotor och kan fås med två eller tre axlar och en totalvikt på 19 respektive 27 ton.

eActros har två väteskylda elmotorer som är monterade på drivaxeln via en tvåstegs transmission. Motorerna levererar upp till 536 hästkrafter (400 kW) maxeffekt eller 440 hk (330 kW) kontinuerlig effekt. Laddning kan ske med upp till 160 kW (DC) vilket gör att det inte tar mer än en dryg timme att ladda från 10 – 80%. Batterierna laddas också genom bromskraftåtervinning som kan ställas i fem steg av föraren.

All pneumatik, elektronik, hydraulik och liknande är placerat där förbränningsmotorn annars brukar vara. Det finns också två 12 volts batterier för bilens vanliga elsystem som laddas via en DC/DC omvandlare från högvoltsbatterierna. Det gör att alla vitala funktioner fungerar även om det uppstår problem med eldriften.

eActros börjar tillverkas vid Mercedes-Benz fabrik i Wörth redan i höst. Nästa år är det även dags för den eldrivna versionen av lågbyggda Econic och 2024 ska en fjärrversion av eActros presenteras med extra lång räckvidd. I slutet av decenniet är det dags för GenH2 som drivs av väte/bränslecell.