Beskedet att Sverige ska få E10 som standardbensin från augusti får stor direkt betydelse för de svenska koldioxidutsläppen. Den årliga minskningen av utsläpp blir 200 000 – 250 000 ton koldioxid per år. Introduktionen är en följd av de höjda kvoterna i reduktionsplikten.

– Tyvärr har vi haft tio förlorade år för E10. Redan 2010 blev det möjligt att blanda in tio procent etanol i vår bensin. Om Sverige redan då hade ökat inblandningen till tio procent hade vi under dessa år sammantaget haft 2–3 miljoner ton mindre koldioxidutsläpp från den svenska biltrafiken. Det är stora onödiga utsläpp som svenska politiker har ansvaret, liksom de miljöorganisationer som felaktigt skyllde biodrivmedel som etanol för att skada klimatet. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio, i en kommentar.

– Etanol kostar mindre än fyra kronor litern på världsmarknaden, så E10 ger stora klimateffekter till låg kostnad.

Sen introduktion

Sverige ligger sent i introduktion av E10 jämfört med många andra europeiska länder. E10 finns redan i Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Tyskland, Ungern, Rumänien och Slovakien. I september går också Storbritannien över till E10. I USA finns det idag en växande marknad för E15-bensin, och tester som gjorts av University of Nebraska visar att moderna bilar klarar att köra på E30. Den europeiska standarden bör utvecklas så att det går att göra högre inblandning av förnybara alkoholer även i europeisk bensin.