Martin & Servera Logistik introducerar i sommar sin första helt elektrifierade lastbil, en Volvo FE Electric. Detta fordon kommer att användas för distribution i Stockholm. Det innebär att Martin & Servera-gruppen är först ut bland Sveriges restauranggrossister att börja använda distributionsbilar som går helt på el, vilket är en av flera åtgärder för att nå koncernens gemensamma hållbarhetsmål – klimatneutral verksamhet senast 2030.

Den beställda elektrifierade lastbilen, som levereras av Volvo Lastvagnar, ska användas för distribution i Stockholm och kommer att köras i tre skift – förmiddag, eftermiddag och natt.

– Den här investeringen är ytterligare ett steg i vårt arbete med att minska användningen av fossila bränslen, reducera luftföroreningar och minska buller i trafikmiljön, säger Stefan Bergström Hedmark, vd Martin & Servera Logistik i ett pressmeddelande.

Lugnare arbetsmiljö

Den eldrivna bilen ger en lugnare arbetsmiljö tack vare minskat buller och mindre vibrationer.

Martin & Servera ser att allt fler kunder i offentlig sektor och på restaurangmarknaden engagerar sig i klimatfrågan och ställer krav på mer hållbara transporter.

Det kommer att bli en stegvis övergång från fossildriven till batteridriven fordonsflotta där också fordon på biobränsle har en fortsatt viktig roll.

Fakta om Volvo FE Electric

  • Volvo FE Electric 6 x 2.
  • 27 tons total fordonsvikt.
  • Fyra batteripaket med totalt 264 kwh kapacitet.
  • Kundanpassat skåp med kylaggregat som drivs av lastbilens batteri monteras av påbyggaren JPGS.
  • En laddning ger cirka 15–20 mils körning.