Volodrone är ingen vanlig drönare. Med en maxlast på 200 kg skriver den 2,5 meter höga farkosten ny historia när det kommer till alternativa och miljövänliga transporter. Drönaren är utvecklad av Volocopter och premiärturen i offentligt luftrum skedde i samarbetade med DB Schenker.

Volodrone är framtagen för tyngre transporter. Med en kapacitet på upp till 200 kg och en räckvidd på 40 km är användningsområdet stort. Samtidigt är den 100 procent elektrisk, vilket gör den tyst och miljövänlig.Eftersom användningsområdena är många är också själva lastanordningen flexibel. Den kan förses med olika fästanordningar eller skåp så att det passar en specifik leverans.

Trots att det sägs att luften är fri är luftutrymmet starkt reglerat. Vad som helst kan inte flyga runt hur som helt. Speciellt inte med en last på 200 kg. Tidigare flygningar med Volodrone har därför skett inom kontrollerade områden. Men nu var det alltså dags att leverera i det offentliga luftrummet – för första gången.

Premiärflygningen i oktober skedde i Hamburg i samband med mässan ITS World Congress. Där visade DB Schenker hur drönarleveranser kan användas i en transportkedja tillsammans med en eldriven lastcykel för att ta sändningen i mål den sista biten. En mulitmodal lösning för stora städer.
Flygningen var ett samarbete med DB Schenker och drönartillverkaren Volocopter.

Snabbfakta om Volodrone
• Fullt elektrisk obemannad drönare för tyngre transporter
• Storlek: 2,5 meter hög och 9,15 meter i diameter
• Framtagen för transportuppdrag där de vanliga transportsätten inte är tillämpbara
• Räckvidd: 40 kilometer
• Kan ta en last på upp till 200 kg
• Kan ta samtliga sex standardiserade lastpallar
• Flög för första gången 2019 och nu 2021 premiärflygning i det offentliga luftrummet

Lösningen sker i samarbete mellan DB Schenker och tillverkaren Volocopter