Lastväxlaren har vikbar krokpelare för en mycket låg pådragningsvinkel och möjlighet till stor variation i flaklängder. L30A är i huvudsak utvecklad för den finska och schweiziska marknaden där 5-axlade fordon är vanligt förekommande. Lanseringen av den nya modellen har föregåtts av en noggrann produktutveckling och testning på produktionsanläggningen i Dalsland.
Den första lastväxlaren som levererades är till Finland och monterad på en 5-axlig bil.

”Våra kunder har under längre tid velat ha en längre och starkare lågbyggd lastväxlare med låg egenvikt” – säger Mats Bylund, JOAB Finland Oy.

Efterfrågan har varit särskilt varit stor på den finska marknaden där den tillåtna bruttovikten för fem-axlade fordon höjdes. Men det finns även ett stort intresse för modellen på andra marknader som Sverige och Österrike.

Den nya 30-ton lastväxlarens styrsystem är baserat på den populära och beprövade JOAB 27-ton EcoDrive men konstruktionen är helt ny för att klara de större belastningar som kapaciteten och längderna innebär. Med endast 198mm möjliggör den stora volymer och låg tyngdpunkt men fortfarande med låg egenvikt. Den nya 30-tons lastväxlaren kommer endast att erbjudas i EcoDrive-utförande för att tillse bästa tänkbara funktion.
JOAB EcoDrive är ett intelligent styrsystem som när det är möjligt använder vikten från lasten i stället för kraft från fordonets motor för att minska bränsleförbrukning och miljöpåverkan.