Göteborgs hamn är Nordens största hamn med täta ankomster och avgångar, på sjösidan såväl som på land. På landsidan genomförs närmare en miljon lastbilspassager varje år, varav närmare hälften sker i Stena Lines Tysklandsterminal (Majnabbe) och i Gothenburg RoRo Terminal.

Med start den 1 januari 2022 får gröna lastbilar särskild prioritet i dessa terminaler. Med Green Priority som satsningen kallas, får gröna lastbilar företräde i terminalerna och tillåtelse att passera före eventuella köer. Väl inne på terminalerna hänvisas lastbilarna direkt till fartyget eller till dedikerade Green Priority-platser vid hämtning eller lämning av gods. Prioriteringen gäller el-lastbilar, både batterielektriska och lastbilar med bränsleceller.

Processen ser lite olika ut beroende på terminalernas specifika betingelser men grundprincipen är densamma – gröna lastbilar prioriteras. Syftet är att sänka trösklarna för en grön omställning av åkeriernas fordonsflottor. De åkerier som investerar i eldrivna lastbilar förtjänar tydliga effektivitetsvinster och förkortade ledtidern, menar terminaloperatörerna.

Green Priority är ett projekt inom ramen för Tranzero-initiativet, där Stena Line, AB Volvo, Scania och Göteborgs Hamn AB har gått samman i syfte att accelerera transportsektorns omställning till fossilfria bränslen. Det övergripande målet är att reducera hamnrelaterade utsläpp med 70 procent före 2030.