Vid lunch den 25 april kom det första exemplaret av Mercedes-Benz eldrivna lastbil eActros 300 till Sverige och Södertälje med båt. Tre timmar senare rullade den på sin jungfrufärd 60 mil söderut mot Malmö. Totalt förbrukades 450 kWh på resan.

Mercedes-Benz eActros finns i två räckviddsutföranden: med tre eller fyra batterier på vardera 112 kWh är räckvidden angiven till ca 30 respektive 40 mil.

Lastbilen som kom till Sverige var i 30 mils-utförandet men det visade sig att den faktiska räckvidden var betydligt högre.

Med en effektiv laddning på ca 170 kW tog det ca 90 minuter att ladda till 85 % varpå resan mellan Södertälje och Malmö kunde påbörjas.

Sammanfattningsvis var förbrukningen lägre än beräknat även om detta var ett tomt chassi. Efter ca halva sträckan var förbrukningen nere på 7,5 kWh/mil (75 kWh/100 km) vilket ger en teoretisk räckvidd på 42 mil.

Det första laddstoppet skedde i Mantorp och tog ca en timme till 90 %. Efter det pekade allt på att det faktiskt skulle gå att komma fram till målet i Malmö utan fler laddstopp. Men för säkerhets skull laddades batteriet även i Värnamo till 86 %.

När målet i Malmö nåddes fanns det energi kvar i batterierna till ytterligare 14 mil och förbrukningen för hela sträckan låg på 7,45 kWh/mil. Då hade ca 25 mil körts i mörker och med värme på.

Fakta:
Lastbil: Mercedes-Benz eActros 300 6×2
Batterikapacitet: 336 kWh (finns även med 448 kWh).
Effekt: 330 kW (440 hk)
Körd sträcka: 608 km
Genomsnittlig elförbrukning: 74,5kWh/100 km
Tidsåtgång: 10,5 timmar
Varav laddpauser: 2 timmar (2 x 1 timme)
Snittfart: 72 km/tim
Total energiförbrukning: 450 kWh.
Beräknad energikostnad*: 670 kr (11 kr/mil)

*Vid 1,50 kr/kWh.