Nu är det första oberoende testet av energieffektivitet gjord med en fullastad tung helelektrisk Volvolastbil i Tyskland. Den testade lastbilen var en Volvo FH Electric, ett utsläppsfritt fordon med 490 kW kontinuerlig effekt och en bruttokombinationsvikt på 40 ton. Den tyska lastbilsjournalisten Jan Burgdorf testade lastbilen på Green Truck Route, en 343 km lång rutt som inkluderar en mängd olika motorvägar, kuperad terräng och landsvägar som används för att testa olika tillverkares lastbilar under en mängd olika förhållanden. Enligt Jan Burgdorf så upplevde han lastbilen smidig, lättkörd och tyst.

Volvo FH Electric höll en medelhastighet på 80 km/h över hela sträckan, vilket var i nivå med Volvo FH utrustad med en dieselmotor och bränsleeffektivitetspaketet I-Save. Baserat på energiförbrukning på endast 1,1 kWh/km hade ellastbilen en total räckvidd på 345 km på en laddning.
– Dessa testresultat visar att det går att köra upp till 500 km under en vanlig arbetsdag, med ett kort stopp för laddning, till exempel under lunchtid, förklarar Tobias Bergman, presstestchef på Volvo Lastvagnar.
I Green Truck Route-testerna använde Volvo FH Electric 50% mindre energi än en Volvo FH med en jämförbar dieselmotor.

Fakta om testet och lastbilen:
• Bruttokombinationsvikt: 40 ton
• Medelhastighet: 80 km/h
• Energiförbrukning: 1,1 kWh/km
• Batterikapacitet: 540 kWh
• Uteffekt: 490 kW kontinuerlig effekt
• Total testbana: 343 km
• Total räckvidd baserad på en laddning: 345 km
• Den testade Volvo FH Electric kan köra upp till 500 km under en normal arbetsdag om man gör en påfyllningsladdning, till exempel under lunchpausen.