Ford tar ett kliv framåt i sin europeiska omställning med att satsa på elektrifierade personbilar och att växa samt elektrifiera sin ledande transportbilsverksamhet.

Ford har förbundit sig till att vid mitten av 2026 kommer 100 procent av Fords personbilsutbud i Europa att vara nollutsläppskompatibelt, antingen via helelektriskt eller via plug-in-hybrider, och kommer att vara helelektriskt till 2030. På samma sätt kommer Fords hela sortiment för transportbilar att vara kompatibelt för nollutsläpp, antingen via helelektriskt eller plug-in-hybrider, till 2024. Två tredjedelar av Fords transportbilsförsäljning förväntas också vara helelektrisk eller plug-in-hybrider vid 2030.

Tillkännagivandet kommer i bakvattnet av när Ford rapporterar en återgång till lönsamhet i Europa under fjärde kvartalet 2020 och en stor global investering i elektrifiering. Ford meddelar att man investerat minst 22 miljarder dollar globalt i elektrifiering fram till 2025, nästan dubbelt så mycket som man tidigare aviserat.

– Efter att ha lyckats omstrukturera vår verksamhet och återgått till lönsamhet i slutet av förra året är vi nu glada över att gå vidare till nästa fas i vår plan, som utgörs av vårt åtagande att tillverka uttrycksfulla nya bilar för våra kunder, nu när vi går mot en helt elektrisk framtid i Europa, säger Stuart Rowley, högsta chef för Ford of Europe i ett pressmeddelande.

Centralt för Fords förändring av sin verksamhet i Europa under de senaste två åren var en förbättring av strukturkostnaderna på 1 miljard dollar, på grund av underpresterande marknader, skapandet av ett mer målinriktat fordonsutbud inom tre kundfokuserade affärsområden och partnerskap för att driva tillväxt och förbättrade lönsamhetsnivåer i hela verksamheten.

Påskyndar tillväxten av transportbilsverksamheten
Tillväxt i Fords transportbilsverksamhet är orsaken till bolagets europeiska lönsamhet. Detta stöds av nya produkter och tjänster, som samverkar med ett omfattande nätverk av partners för exempelvis konvertering. Fords strategiska allians med Volkswagen och samarbetet med Ford Otosan ger kostnadseffektiv utveckling av fordon och inköp.

Vidare tillväxt inom transportbilsverksamheten kommer att utgöras av ett ekosystem som bygger på uppkopplade tjänster som utvecklats tillsammans med kunderna och utformas för att förbättra kundupplevelsen. Dessa inkluderar till exempel uppkopplade drifttidstjänster och produktivitetstjänster som FordPass Pro för flottor på upp till fem fordon och lanseringen av Ford Fleet Management, skapad av Ford och ALD Automotive förra året.

Ford och Google har också tillkännagivit en samarbetsgrupp, Team Upshift, för att driva banbrytande och datadrivna möjligheter. Detta partnerskap i kombination med Fords egen kapacitet kommer att ligga till grund för både person- och transportbilar.

Investerar 1 miljard dollar i fabriken Köln
I Fords arbete för en helelektrisk framtid ligger en ny investering på 1 miljard dollar för att modernisera fabriken i Köln i Tyskland. Investeringen kommer att omvandla den befintliga fabriksverksamheten till Ford Cologne Electrification Center för tillverkning av elbilar. Vilket blir Fords första elbils-anläggning i Europa.

Ford bekräftade också att dess första europeiskt byggda, helelektriska personbil för europeiska kunder kommer att produceras vid anläggningen från 2023, med potential för ett andra helelektriskt fordon som eventuellt kommer byggas där.

Källa: Ford