Fords svenska importör Hedin Motor Company, HMC, ska fortsätta sälja bilar som drivs med biodrivmedlet E85. Fem nya modeller lanseras i Sverige i år, däribland bolagets mest sålda personbil Ford Focus samt nya Ford Kuga elhybrid.

Det var för två år sedan som Ford utannonserade en nysatsning på biodrivmedlet E85 för den utgående versionen av företagets populära SUV Ford Kuga. Satsningen gjordes då man ville erbjuda svenska kunder en bred palett av alternativa drivmedel, där man samtidigt godkände ett par transportbils-modeller för syntet-dieseln HVO100 samt lanserade företagets första laddhybrid Transit Custom PHEV.

Satsningen på E85 gick väl, över 1 000 Ford Kuga såldes som kunde köras med E85, och det planerades för fler modeller. Ford återintroducerade bilar som kunde köras på E85, drygt tio år efter försäljningen av Ford Flexifuel-bilar slutat.

Sedan skiftades fokus mot elektrifiering, där flera elektrifierade bilmodeller introducerades. Bland annat nya Ford Kuga PHEV, Ford Explorer PHEV och den helt eldrivna SUV:en Mustang Mach-E.

Även om arbete mot elektrifiering fortsätter, där man under 2026 kommer erbjuda nollutsläppskompabilitet för samtliga personbilar och endast sälja helt elektriska bilar vid 2030, finns det ett behov av biodrivmedel för personbilar i landet.

Fyra personbilar och en transportbil
De nya etanol-modellerna anländer till Sverige från och med i sommar. Modellerna är:

  • Fiesta 95hk
  • Puma 125hk
  • Transit Connect L1 och L2 100hk
  • Focus 125hk mildhybrid – lanseras kvartal 3
  • Kuga elhybrid – lanseras kvartal 3

Att köra på etanol kan innebära en betydande kostnadsbesparing, inte minst eftersom etanoldrivna bilar inte omfattas av den nyligen förhöjda Malus-beskattning från 1 april. En bil som kan köras på etanol slipper Malus-beskattning och har en lägre fordonsskatt än sitt fossila dito. För transportbilsmodellen Transit Connect blir utsläpp och skatt enligt nedan:

  • Etanol: 148 g/km. Skatt 767 SEK/år, ingen Malus.
  • Bensin: 158 g/km. Skatt 8 336 SEK/år.
  • Diesel: 135 g/km. Skatt 7 375 SEK/år.

Transportbilar godkända för HVO100
Även på diesel-sidan har man i Sverige gjort stora framsteg när det kommer till biodrivmedel. Nyligen utannonserades att samtliga av Fords dieseldrivna transportbilar godkänns att tankas med syntet-dieseln HVO100.