De enkla idéerna är ofta de mest geniala. Precis så är det med WingLift, en smidig lösning för lyft och flytt av containrar som funkar i trånga utrymmen där varken kran eller gaffeltruck kommer åt. Historien om Recotechs WingLift tar sin början i ett torveldningskraftverk i Uppland.

Det var när all torv i ett lager vid ett kraftverk började brinna som kugghjulen satte igång att snurra hos uppfinnaren Conny Wing. Varför inte stoppa in torven i containrar och rulla fram dem allt eftersom man behöver elda? Varför inte hänga hjul på containern?

– Conny använde Recotechs verkstad där han testade sig fram för att finna den bästa konstruktionen. 2011 övertog vi patentet av honom och vidareutvecklade lösningen, berättar Andrea Hedmark, projektledare på Recotech.

Resultatet är WingLift, en lösning för lyft och kortare transport av containrar och liknande utrustning upp till 25 ton. Med en WingLift sätter man hjul på containern och lyfter den från marken med en domkraft.

– WingLift fungerar som ett komplement till andra lyftutrustningar där man ska hantera tunga containertransporter i trånga utrymmen. Det kan vara lastning och lossning på fartyg eller fraktflyg, flytta containrar på oljeplattformar eller inom industrin i trånga gångar. En gaffeltruck behöver utrymme på bredden och en kran på höjden. När det utrymmet inte finns är en WingLift perfekt. Dessutom kan den lyfta direkt från marken och det är en stor fördel, berättar Andrea.

Att WingLift är ett smidigt alternativ till andra lyftutrustningar gjorde att FN fick upp ögonen för lösningen.

– I utsatta områden kan det vara svårt att få tillgång till lastbil eller truck och då är WingLift ett komplement för att få ut tunga transporter till behövande. Man fäster containern bakom en traktor eller drar den med mankraft. En container som kanske är fylld av livsnödvändiga förnödenheter som mat och sjukvårdsartiklar. Därför lämpar sig produkten väl inom biståndsarbete, förklarar Andrea.

DB Schenker transporterar WingLift världen över via flyg, lastbil och fartyg. Fokus vid val av transportör har legat på trygghet och internationell täckning.

– När man skickar vår typ av produkt till exempelvis Indonesien vill man känna sig säker med transportören och det gör vi med DB Schenker. Vi har haft problem med flygfrakt till Australien men med DB Schenker har det fungerat. Dessutom har jag fått bra hjälp och stöd av kundservice vid transportbokning, avslutar hon.