När modeindustrin började satsa på e-handel i början av 2000-talet erbjöd många handlare fri frakt och retur för att locka till sig kunder. Att få lämna tillbaka utan kostnad skapade en trygghet – det kostar ju inget att hänga tillbaka ett plagg som inte passar om man köper i en butik.

En filosofi konsumenten anammat i sin nätshopping, vilket har lett till att returerna ökat mer än branschen kunnat förutspå. Det är till exempel inte ovanligt att ett plagg som handlas via nätet skickas ut och returneras fyra, fem gånger innan en köpare behåller plagget. Det blir kostsamt för företagen. Men det kostar även på miljömässigt då returlagren kan ligga såväl i Sverige som i Baltikum.

Det finns ingen samlad statistik över hur stor andel av de plagg som handlas via nätet som returneras. Men baserat på intervjuer med olika modeföretag uppskattar Anna-Maria Petisme, som forskar kring e-handel och hållbarhet, med fokus på produktreturer, vid Jönköping International Business School, att cirka 40 procent returneras. Och inom vissa kategorier, som till exempel klänningar och festkläder, är returgraden upp emot 80 procent.

Samtidigt börjar allt fler e-handlare anpassa sina villkor för frakt och retur bland sina kunder. De som missbrukar retur- och fraktvillkor kan till exempel krävas på betalning före leverans, vilket har minskat okynnesköp och returer.

Där kan e-handlare tjäna på att blir mer transparenta genom att visa vilken miljöpåverkan olika transportalternativ har, och där större miljöpåverkan kostar mer för kunden.

– Då kanske man erbjuder fri frakt för alternativ som tar någon dag extra, och att konsumenten får betala om det är bråttom. Att frakten tar längre tid är ingen miljövinst. Men extra tid ger e-handlarna möjligheten att optimera sina transporter på ett ekonomiskt och miljömässigt bättre sätt.

Numera tar de flesta svenska klädkedjor emot returer i sina fysiska butiker. Det finns också de som tar emot begagnade kläder som de säljer second hand eller återvinner.
– Jag tycker att det är ett väldigt bra sätt att ta ansvar för miljön där företagen samtidigt kan tjäna pengar fler gånger på sina produkter, säger Anna-Maria Petisme.