Nya generationens DAF XD är baserad på samma plattform som vinnaren av ”International Truck of the Year 2022” – de flerfaldigt prisbelönta långdistanslastbilarna XF, XG och XG⁺. Nu kommer förstklassiga funktioner – inklusive branschledande aerodynamik, drivlinor, sittställning, passform och finish – även att bli tillgängliga för distributions- och anläggningslastbilar.

Nya generationens DAF har direkta sikten, vilket är viktigt för användning i städer, med stor vindruta och stora sidorutor med låga fönsterbältlinjer. Den låga hyttpositionen ger optimal direkt sikt, och det gör även trottoarfönstret som finns som tillval. De unika DAF Corner View och DAF Digital Camera System ger ultimat indirekt sikt.

Med bränsleeffektivitet och låga koldioxidutsläpp uppnås bland annat genom hyttaerodynamik, en ny PACCAR MX-11-drivlina och avancerade förarassistanssystem. DAF Connect-hanteringssystemet för vagnparker sparar tid genom trådlösa programvaruuppdateringar. Omfattande tillgång till kraftuttag, moduler och kontakter för påbyggnadsmontering bidrar till de förstklassiga möjligheterna för karossbyggare.

Nya generationens XD har hög tillgänglighet för förare, med en rymlig hytt med volym på upp till nästan 10 m³. Med de nya inställningsmöjligheterna för sätet och ratten innebär det bland de bättre förarpositionerna i segmentet. Den ergonomiska instrumentbrädan har kristallklara och fullständigt digitala instrumentpaneler. Den nya konstruktionen av den främre delen av chassit, hyttfjädringen och bakaxelfjädringen förbättrar körningen och väghållningen.

Både nya generationens DAF XD och de mångsidiga distributions- och anläggningslastbilarna DAF CF kommer att vara tillgängliga. Planerad produktionsstart är hösten 2022. Fordonsplattformen för DAF XD är förberedd för alla typer av drivlinor, inklusive alternativa drivlinor.