DAF har fått en stororder från den belgiska försvarsmakten. Ordern omfattar leverans och underhåll av 879 allhjulsdrivna CF-militärlastbilar. Leverans av de första fordonen planeras till 2022 och de sista fordonen ska tillverkas 2025.

Ordern på 879 CF-militärlastbilar omfattar bland annat 636 tvåaxlade lastbilar med 4×4-drivlina. Dessa fordon kommer att användas som allmänna lastfordon. Dessutom kommer DAF att tillhandahålla 243 lastbilar med 4 axlar och 8×8-drivlina för en rad olika tillämpningar; tippvagnar, containerfordon och kranar.

Flera samarbeten

För de militära CF-modellerna har DAF ett nära samarbete med TATRA Trucks i Tjeckien, vilket har resulterat i ett chassikoncept med oberoende fjädring och en drivlina som är inbyggd i ett centralt rör. Detta ger de militära CF-fordonen en god terrängkapacitet och bra förarkomfort, även vid körning i mycket svår terräng. Lastbilarna drivs av motorerna PACCAR MX-11 (4×4) och MX-13 (8×8) på 10,8 respektive 12,9 liter med uteffekt från 300 kW/410 hk till 340 kW/460 hk.

DAF har valt HIAB som leverantör för alla kroklyftsystem och lastkranar och VS-Mont för leverans av karosser till tippvagnar. Karosserna till lastfordonen kommer att tillverkas av Porgest. Totalt förses 352 militära CF-fordon med en bepansrad hytt som tillhandahålls av TATRA Defense Systems.

Hytter tillverkade i Belgien

Tillverkningen av hytter till de militära CF-lastbilarna kommer att ske i DAF:s hyttfabrik i Westerlo i Belgien. Motorerna kommer från DAF:s motorfabrik i Eindhoven i Nederländerna. Chassierna kommer att tillverkas i TATRA-fabriken i Tjeckien.

Källa: Nordic Truckcenter