I en IVECO S-WAY med LBG i tanken körde IVECO:s erfarna testförare Jörgen Andreassen från Köpenhamn till Trondheim via Haparanda i Sverige, till Helsingfors och sedan via Stockholm tillbaka till Danmark. En total sträcka på 3 460 kilometer i mycket varierande terräng, som avverkades under fem dagar.

– Vi ville i praktiken testa hur mycket vi kunde minska miljöpåverkan genom så kallad miljövänlig körning och visa att det är lätt att ta sig fram i norr, trots att bränsletanken innehöll flytande biogas istället för diesel, säger Jörgen Andreassen.

Lastbilen kördes med 40 tons last på LBG, så CO2-avtrycket var redan i förväg reducerat med cirka 95 procent jämfört med ett dieselfordon. Resan släppte endast ut 195 kg CO2, medan en liknande diesellastbil enligt IVECO:s beräkningar skulle ha släppt ut hela 2 658 kg.

Testbilen S-WAY var utrustad med HI CRUISE GPS-körsystemet, en 12-växlad HI-TRONIX automatiserad växellåda och IVECO ECO MODE PLUS, som garanterar maximal bränsleeffektivitet.

Men trots lastbilens tekniska hjälpmedel är förarens körteknik fortfarande avgörande. Med ett optimerat körsätt och en generell minskning på cirka fem km/h i medelhastighet, sparade Jörgen Andreassen cirka tio procent i bränsleförbrukning på resan.

Jörgen Andreassens råd är att ha ett körsätt som är smidigt och jämnt, så att man slipper slösa bränsle på snabba accelerationer. Man bör även växla lite tidigare än man annars brukar. Och håll sedan ett bra avstånd till fordonen framför dig för att undvika inbromsningar.

– De flesta har nog upplevt förare som kommer fram utmattade och med axlarna hela vägen uppe vid öronen. Det är ett tecken på att de accelererar för mycket och hela tiden tvingas bromsa, säger Jörgen Andreassen och fortsätter:

– Om man istället lägger sig i jämn hastighet och håller avstånd är det som att trafiken bara försvinner och man koncentrerar sig bara på sin egen körning.

Med dessa små justeringar är det, enligt Jörgen Andreassen, realistiskt för de allra flesta att minska bränsleförbrukningen med cirka tio procent över längre sträckor. En betydande minskning – både för miljön och för ekonomin.

På resan runt i Norden var skyltar med höga bränslepriser ett återkommande fenomen, och den nuvarande prisnivån kommer nog att på egen hand inspirera många till att förbättra sitt körsätt:

– Ekonomi är en stark drivkraft och jag är övertygad om att vi kommer att se ett förhöjt intresse av miljövänlig körning i hela transportbranschen. Det kommer att vara positivt för både miljön och trafiksäkerheten, avslutar Jörgen Andreassen.

FAKTA
Nordic Biogas Tour gick från Köpenhamn till bland annat Trondheim, Helsingfors, Stockholm och tillbaka till Köpenhamn.
Sträcka: 3 460 kilometer.
Vikt: 40 ton.
Bränsleförbrukning: 916 kilo biogas