BAX är ett nytt fordonsmärke från Tyskland. Bakom BAX står den ledande specialfordonstillverkaren Paul Nutzfahrzeuge och BPW som är ledande System- och Mobilitetspartner i Europa.
Det första fordonet, av märket BAX, är en helt elektrisk lastbil med en totalvikt på 7,5 ton.

Bilen är framtagen i nära samarbete med speditörer, chaufförer och påbyggare.
Målet var att ta fram en miljövänlig distributionsbil som klarar av olika arbetsuppgifter samtidigt som den erbjuder hög komfort och säkerhet.

BAX 7,5 är en allroundbil med omfattande möjlighet till nyttolast. Med en tomvikt på ca 3,6 ton har man nästan 4 ton att utnyttja till påbyggnad och last. BAX 7,5 kan beställas som skåpbil med bakgavellyft eller som chassi för påbyggnad. Den lämpar sig särskilt väl för specialfordon i innerstadstrafik som tex sopbilar, gatustädningsfordon, skåp med kyla, tippflak, tankpåbyggnad, kran och bärgningsfordon mm.

Denna typ av specialfordon, tex för kommunalt bruk, har ofta en körsträcka som sällan överstiger 50 km om dagen och därför finns det med även ett ”litet” batteripaket med ca 110–150 km räckvidd. Det ”stora” batteripaketet ger en räckvidd på upp till 200 km – ett absolut toppvärde i detta segment. Batterierna (från BMWi) är placerade mellan rambalkarna där de sitter bra ur såväl viktfördelnings- som krocksäkerhetssynpunkt.

BPW har utvecklat den nya bakaxeln, med integrerade elmotorer. Detta innebär att man inte har någon motor, på den vanliga platsen, vid förarhytten. Motorn bak ger därmed möjlighet att utforma en förarmiljö med lågt insteg och en förare som sitter på ungefär samma höjd som i en normal SUV.

BAX 7,5 rullar ut, från fabriken i Bayern, med 2 olika hjulbaser (3365 mm eller 4475 mm). Inledningsvis finns bilen med singelhytt men beroende på efterfrågan planeras även för en variant med dubbelhytt.

BAX har en robust konstruktion som är skapad för specialuppgifter. Lång livslängd är viktigt för specialfordon och BAX 7.5 är designad för lång livslängd och litet underhållsbehov. Många komponenter som normalt kräver underhåll (dieselmotor, transmission, differential och avgaskontroll) saknas helt.

BAX kommer att premiärvisas, på den nordiska marknaden, på ELMIA Lastbilsmässa den 24–27 augusti 2022, Monter D03:32.