Volvo Lastvagnar introducerar flera viktiga nya uppdateringar för sina 11- och 13-liters motorer med Euro 6. Tillsammans resulterar de i minskad bränsleförbrukning samtidigt som körbarheten förbättras.
De senaste uppdateringarna av Volvo Lastvagnars beprövade drivlina sparar bränsle och förbättrar körbarheten.

– Att minska bränsleförbrukningen är av allra största vikt för alla åkerier och transportföretag, särskilt de som kör fjärrtrafik. Samtidigt önskar de den högsta prestandan. Med dessa senaste uppgraderingar av vår beprövade drivlineteknologi kan de dra nytta av den här unika kombinationen av bränslebesparing och förbättrad körbarhet, säger Stefan Strand, VD Volvo Lastvagnar Sverige.

Volvo FH med I-Save, som redan är känd för sin låga bränsleförbrukning, får också samma uppdateringar på motor och drivlina. År 2020 genomfördes ett bränsletest på rutten som används av Green Truck Award, strax norr om München, Tyskland. Resultatet för Volvo FH med I-Save blev “bästa någonsin”, med en bränsleförbrukning på 2,27 liter per mil och en genomsnittlig hastighet på 80,35 km/h.

– Vi har redan många bevis från åkerier som bekräftar den låga bränsleförbrukningen för Volvo FH med I-Save. Vi är mycket förväntansfulla över hur de nya drivlineförbättringarna kommer att göra Volvo FH med I-Save ännu mer bränsleeffektiv, och direkt bidra till en ännu bättre ekonomi för våra kunder. Försäljningen av de nya uppdaterade drivlinorna har redan börjat, förklarar Stefan Strand.
Finjusteringar som tillsammans ger avsevärda förbättringar

När I-Shift lanserades första gången 2001 bekräftade Volvo Lastvagnar sin starka tro på ett kopplingsbaserat transmissionssystem som den mest effektiva designen för automatisk växling. Sedan dess har mer än en miljon lastbilar med I-Shift-teknologi sålts globalt. De betydelsefulla förbättringarna i körbarhet som nu adderats har skapats genom det nya sättet som I-Shift-växellådan samverkar med motorn. Den uppdaterade I-Shift använder en ny växlingsstrategi som inte bara ger snabbare växling, utan också en mjukare och mer harmonisk körupplevelse.

Den lägre bränsleförbrukningen sker genom minskad friktion i motorn och en förfinad förbränningsprocess. Motorns vridmoment kontrolleras i detalj på ett intelligent sätt av den uppdaterade I-See, som optimerar motorns prestanda genom att ta hänsyn till topografin på vägen framför och fordonets vikt.

Volvo Lastvagnars målsättning är att eldrivna lastbilar kommer att utgöra hälften av försäljningen till 2030. Tio år senare, 2040, ska alla Volvolastbilar som säljs vara fossilfria. Den interna förbränningsmotorn kommer att fortsätta att vara viktig och förbättrad effektivitet som kommer från framsteg i Volvos drivlinor är ett viktigt steg för att bidra till minskning av CO2-utsläpp.
– Vi har förbundit oss till Parisavtalet om klimatförändringar och vi tar bestämda steg för att dramatiskt sänka CO2-utsläpp relaterade till vägtransporter, avslutar Stefan Strand.