Swecon drog igång demonteringsanläggningen i maj 2015, långt innan återvinning blev en nyckelfaktor för hållbarhetsarbetet och cirkulär ekonomi gick från modeord till praktisk tillämpning.
Under dessa sex år har cirka 300 maskiner demonterats. I snitt har 100 funktionsdugliga komponenter plockas från varje maskin som kommer till demontering. Varje del loggas in, rengörs, funktionstestas och – om det behövs – renoveras.

Efterfrågan ökar stadigt. Den drivs dessutom på av att pandemin orsakat komponentbrist som ökar väntetiden på nya maskiner. Då får de äldre maskinerna köra lite längre än tänkt, med ökat behov av reservdelar. Naturligtvis finns Volvo originaldelar, men begagnade reservdelar har blivit ett eget växande affärssegment med en lägre prisnivå.

I lager finns ändå imponerande 15 000 olika begagnade och kvalitetskontrollerade komponenter, de flesta med garanti. De utvunna komponenterna säljs via Swecons anläggningar, på Blocket och på Mascus för den europeiska marknaden.

Vissa delar är mer eftertraktade än andra – som elektronikboxar, kardanaxlar, motorer, transmissioner och ventiler till hydraulsystem – och kunden kan lämna in sitt önskemål till Swecons särskilda väntelista för begagnade reservdelar från inkommande maskiner.