Sveriges Åkeriföretag och Tågföretagen har gått ut med ett gemensamt utspel om transporteffektivitet. Samverkan mellan trafikslagen vägtrafik och järnväg bygger på optimering av trafikslagen, både tillsammans och i kombination. Genom samverkan kan man nå ökad transporteffektivitet, ökad tillgänglighet och stärka Sveriges konkurrenskraft samtidigt som vi bidrar till att nå klimatmålen.

Prognosen är att transportvolymerna kommer öka med 50 procent till 2040 och det är av största betydelse för vårt framtida samhälle att trafikökningen kan ske samtidigt som utsläppen minskar. En tredjedel av utsläppen kommer idag från transporter och för att klara det specifika mål som satts för transportsektorn – 70 procents minskning av utsläppen av växthusgaser till 2030 – så måste minskningen uppgå till hela 8 procent per år fram till 2030. Ett viktigt bidrag blir att optimera samverkan mellan väg- och järnvägstransporter.

Idag är 92 procent av antalet lastbilstransporter inom Sverige är kortare än 30 mil och att majoriteten av dem sker lokalt. Om man däremot viktar transporterna så att den längre sträckan synliggörs, så sker 38 procent av lastbilarnas transportarbete på avstånd som är längre än 30 mil och 17 procent är längre än 50 mil. Det innebär att om allt det långväga gods som idag i landet går längre än 30 mil med lastbil skulle flyttas över till inrikes järnväg eller sjöfart, så skulle lastbilarnas totala transporterade tonkilometer minska med 38 procent.

Både åkerier och järnvägsföretag har gemensamma utmaningar med stenhård priskonkurrens från långväga lastbilstransporter som ofta börjar nere på kontinenten. I en samverkan så ser man i ljuset av detta gemensamma lösningar och utvecklingsmöjligheter. De åtgärder som föreslås i utspelet avser förbättringar för intermodala transporter, upphandlingskrav, vägslitageavgift, det nya kombidirektivet, trailers, effektiva tåglägen, lastprofiler samt längre och tyngre fordon för både väg och järnväg.