Denna hyttest som också kallas 500-poängstesten, som alltså maximalt kan ge 500 poäng, och ska ses som ett komplement till den stora 1000-poängstesten som vi även redovisar i Åkeri & Transport.
Den koncentrerar sig som namnet antyder på att bedöma och jämföra hytternas fysiska mål, tillgängligheten, utrustningsnivån, förarplatsen, viloplatsen och kvalitén.
Den stora testen omfattar också andra förhållanden som påverkar chaufförens välbefinnande, komfort och säkerhet. Det är t.ex. motorljudet, hyttupphängningen, avfjädringen och köregenskaperna. Många av dessa förhållanden har förändrats då man gick från Euro 5 till Euro 6, bland annat eftersom motorerna som huvudregel kräver mer kylning.
För att uppfylla detta behov har man i några fall varit tvungna att bygga om hela chassiramens front för att skapa plats till större kylelement samt att höja hytten lite för att ge plats för mera kylluft.
Allt detta har också påverkar lastbilens köregenskaper och stabilitet.
För 500-poängstestet fanns fanns följande bilar och modellbeteckningar:
(För att läsa ett utförligare test, klicka på lastbilsnamnet)
– DAF CF 440 FT 4×2 med Space Cab
– Renault T 430 med sovhytt
– Mercedes-Benz Actros 1845 Streamline 2,3
– IVECO Stralis Hi-Road 400 E6 4×2
– Volvo FM 450 Globetrotter
Smart och modern
Två av de deltagande märkena, Mercedes och Renault, fick i samband med Euro 6 helt nya hytter. Designade och modulkonstruerade så de skulle täcka alla tänkbara krav.
Den uppgiften har Mercedesfolket verkligen lyckats med, men något överraskande har Renaults nya T-modell ännu inte klarat av att erövra andraplatsen.
Den platsen intar nämligen DAF CF Space Cab, och man måste säga att DAF:s hyttdesignare har lyckats med ett smärre mirakel. De är nämligen fortfarande bundna till den mer än 20 år gamla hytten från Leyland T45 Roadtrain. Trots detta har DAF lyckats göra CF-hytten både smart och modern.
Volvo hamnar efter
Om man bedömer poängen noga ser man dock att Renault har lyckats bra nog med själva T-hytten. I den rena hyttkategorin slår Renault knappt även totalvinnande Mercedes medan DAF blir distansierad. I kategorierna ”körning” och ”säkerhet” vinner DAF tillbaka det förlorade och slutar på samma nivå som Renault.
Att Volvo FM 450 hamnar på en fjärdeplats är inte överraskande. Globetrotter-hytten är den enda som är byggd i full bredd och för att få en bekväm instigningshöjd har Volvo placerat hytten mycket lågt på ramen. Det ger en bra instigning på 1245 mm men i gengäld en stor motorlåda mitt i hytten.
Två rutor
Med undantag för DAF CF är alla hytterna i denna klass designade och utvecklade med utgångspunkt från en ännu större hytt och därifrån ”krymt” i bredd och höjd. En sådan manöver ställer stora krav på ingenjörerna som tvingas kompromisser mellan tekniska lösningar som är idealiska, men kanske inte ekonomiskt försvarbara.
Ett exempel på detta problem: När en hytt skall göras smalare – från 2,5 till 2,3 meter – kan det göras på två sätt. Om man vill behålla oförändrad, alltså en smal frontruta, med förenklad reservdelshantering, kan man låta de 2×10 centimetrarna integreras i A-stolparna, som då blir onödigt breda, för den 2,5 meter breda hytten. Och det ökar de blinda vinklarna.
Alternativet, som är det säkraste, innebär att det skall produceras och lagerföras två olika bredder på frontrutor.
Bland testdeltagarna är det bara IVECO och Mercedes som har stött på detta problem och de har båda valt den säkraste lösningen med smala A-stolpar. Volvo FM har inte en 2,3 metersversion och såväl Renault T som DAF CF finns bara med 2,3 meters hytter.
Mercedes i ledning
Totalsegrare i 500-poängstesten blev Mercedes-Benz Actros 1845 med Streamline-hytten. Det är snart fyra år sedan den nya Actros modellserien presenterades med en helt ny moduluppbyggd hytt som kan täcka alla behov för stora, mellanstora och små hytter.
Ända från starten kunde de levereras i standardbredd 2,5 meter och i smal utgåva på 2,3 meter. Modulelementen kunde också sättas samman så det blev motorlådor med olika höjder, sluttande med helt plant golv.
Sedan har Actros vunnit stora framgångar med denna hyttserie och även vid denna jämförelse, där Renault Trucks deltog med en ännu nyare T-serie, klarade Actros Streamline sig fortfarande bra. Ser man bara på kategorin ”förarhytt” var Renault T dock absolut i framkant med ett litet försprång på 0,4 poäng.
Anmärkningsvärt är också att DAF CD, med fältets äldsta hytt, klarade sig så bra och i kraft av sina fina köregenskaper hamnade på en total andra plats.
Olika mätresultat
DAF | Iveco | Mercedes | Renault | Volvo | |
Ingång/steg | 435/385 | 400/325 | 400/375 | 410/340 | 450/385 |
410 | 260/315 | 375/375 | 350/330 | 410 | |
Golvhöjd mm | 1230 | 1300 | 1525 | 1430 | 1245 |
Kylskåp, liter | 31 | 24 | 28 | 27 | 26 |
Plats u. koj, liter | 318 | 105 | 70 | ||
Flask/kopphållare | 2 | 2 | 5 | 4 | 4 |
Inv. bredd mm | 1975 | 1920 | 1969 | 2065 | 2041 |
Inv. längd mm | 2047 | 1948 | 2049 | 2031 | 1962 |
Utrymme kbm | 8,01 | 6,90 | 7,08 | 8,29 | 7,44 |
Ljudmätning dB (A) | |||||
Vid 85 km/t | 64,1 | 65,1 | 64,4 | 64,2 | 63,8 |
På stigning | 67,8 | 67,1 | 66,1 | 65,7 | 65,7 |
Vid tomgång | 49,8 | 48,7 | 52,2 | 50,3 | 50,7 |
Sammanfattande betyg
Förarhytt
Max poäng | DAF | Iveco | Mercedes | Renault | Volvo | |
Service/hytt | 10 | 9 | 9,5 | 8,5 | 9,5 | 9,5 |
Tillgång hytt | 15 | 11,6 | 11,5 | 10,4 | 13 | 12,7 |
Möjliga specifikationer | 20 | 17,5 | 15 | 20 | 18,5 | 18 |
Förvaringsutrymme | 45 | 35,2 | 37,3 | 38,5 | 38,4 | 33,4 |
Hyttdimensioner | 20 | 19,5 | 17,5 | 18 | 20 | 18,5 |
Förarplatsen | 50 | 33,4 | 31,5 | 35,8 | 35,9 | 32,7 |
Kojplats | 20 | 17,1 | 15,3 | 19,7 | 18,5 | 14,3 |
Kvalitet inv. | 20 | 18,5 | 15,2 | 19,8 | 17,3 | 16,1 |
Delsumma | 200 | 161,8 | 152,8 | 170,7 | 171,1 | 155,2 |
Körning
Max poäng | DAF | Iveco | Mercedes | Renault | Volvo | |
Körkomfort | 65 | 64 | 59,3 | 59,5 | 60,8 | 60,5 |
Väghållning/styrning | 35 | 34,9 | 33,3 | 32,4 | 33,6 | 32,4 |
Bromsar | 30 | 30 | 28,8 | 29,5 | 28,6 | 28,6 |
Växelskift/betjäning | 45 | 38,6 | 37,8 | 43,6 | 40,8 | 39,2 |
Delsumma | 175 | 167,5 | 159,2 | 165 | 153,8 | 160,7 |
Säkerhet
Max poäng | DAF | Iveco | Mercedes | Renault | Volvo | |
Möjliga säkerhetsdetaljer | 50 | 46 | 43 | 47 | 44 | 49 |
Lyktor och sikt | 60 | 56,5 | 56 | 58,5 | 52 | 56 |
Säkerhetsbälten | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Delsumma | 125 | 117,5 | 114 | 120,5 | 111 | 120 |
Resultat
Max poäng | DAF | Iveco | Mercedes | Renault | Volvo | |
Resultat | 500 | 446,8 | 426 | 456,2 | 445,9 | 435,9 |
Placering | 2 | 5 | 1 | 3 | 4 |