Resultatet visar sig också på flera områden i vår 1000-poängtest och förbättringarna märks i många olika sammanhang. Men bakaxelutväxlingen som valdes till testen, alltså 2,64 medförde såväl en något högre dieselförbrukning, som en högre förbrukning av AdBlue.
Men trots att förbrukningssiffrorna var något högre än förväntat och möjligt, så var fördelarna på olika områden så stora, att Volvo ändå lyckades ta sig upp till en sammanlagd total andraplats.
Tekniska data:
Märke: Volvo
Typ: FH 500
Axeltryck: 7.500 + 11.500 kg
Axelavstånd: 3600 mm
Avfjädring: Fram parabel – Bak 4 luft
Bromsar: Skivbromsar – EBS
Däckutrustning: 315/70 R 22,5
Totalvikt: 18.000 kg
Motortyp: Volvo D13K
Effekt: 500 hk
Moment: 2500 Nm
Växellåda: AT 2612D I-Shift – 12 vxl
Bakaxel: Hypoid – 2,64:1
Förarhytt: Volvo L2H3 Globetrotter XL