Trots att såväl kollegorna Volvo och Mercedes har förhållandevis nya hytter så utmärker sig Scania genom att gå ännu ett steg vad gäller lyktarrangemang, speglar, A-stolpar och runtomsikt.
Drivlinan har av tradition varit Scanias allra största tillgång, och nu är den ytterligare förfinad. Med DC13 motorerna på 500 hästkrafter inbegriper man även dessa i gruppen SCR only-motorer. Vridmomentet är 2 550 Nm och tillsammans med den mycket snabba och mjuka Opticruise växellådan, slår den alla andra i acceleration noll till 85. När det gäller förbrukning är den i princip jämnbördig med mycket snåla Actros, utrustad med OM 471 motor.
Men området där Scania ändå grundlägger sin förstaplacering är i det allmänna körintrycket. Det är just på dessa viktiga områden som såväl Scania som Volvo placerar Mercedes en bit längre ner på skalan. Och Scania kammar hem toppoäng i alla dessa underkategorier.
Tekniska data:
Märke: Scania
Typ: S500A4x2NA CAB CS20H
Axeltryck: 7.500 + 11.500 kg
Axelavstånd: 3750 mm
Avfjädring: Fram parabel – Bak 4 luft
Bromsar: Skivbromsar – EBS
Däckutrustning: 315/70 R 22,5
Totalvikt: 18.000 kg
Motortyp: Scania DC13 124 – 12,7 liter
Effekt: 500 hk
Moment: 2550 Nm
Växellåda: GRS905R – 12+2 Opticruise
Bakaxel: Hypoid – 2,59:1
Förarhytt: Scania CAB CS20H